Hr Solutions

Hoe word je een bedrijfsatleet?

bedrijfsatleetNee, ik heb de term niet zelf bedacht. ‘De bedrijfsatleet’ is de titel van het boek geschreven door Koen Gonnissen en Alain Goudsmet. Ze stonden jarenlang als sporters aan de top, werden later trainer en stellen vandaag hun ervaring ten dienste van het bedrijfsleven. Een interessant boek dat een antwoord probeert te bieden op een aantal pertinente vragen, zoals arbeidsduur, work-life balance, enz.

Ik wil graag even inzoomen op het hoofdstuk dat gaat over mentale versterking. Of: wat brengt ons in beweging en wat maakt dat we volhouden? Het antwoord, en ik citeer: “Om zijn volle rendement te bereiken en een stabiele energie op lange termijn te produceren , heeft het mentale behoefte aan drie essentiële bestanddelen:

  • Een duidelijke visie op de toekomst
  • Geloven in jezelf
  • Erkenning

Dit zijn de drie bouwstenen van duurzame mentale energie. Als onze geest door deze essentiële stimuli aangedreven wordt, zal hij beter gewapend zijn tegen alle obstakels. Hun aanwezigheid vormt nog geen garantie voor resultaat, maar als één ervan ontbreekt, is het resultaat in zijn totaal bedreigd!”.

Een duidelijke visie op de toekomst: no top secret!

Al te vaak merk ik dat mensen niet weten waar het bedrijf waarvoor ze werken, heen gaat, wat hun bedrijf wil realiseren. Totaal onduidelijk wordt het wanneer je aan mensen vraag wat hun plannen binnen het bedrijf zijn, en nog erger wordt het als je polst naar de plannen van het bedrijf met zijn medewerkers. Waarom denken bedrijfsleiders hier niet over na? Of beter misschien, waarom communiceren ze hier niet over? Wat is het voordeel om niet open en transparant te communiceren met je medewerkers? Wat is het voordeel van het niet-betrekken van de mensen die jou omringen en zich dagelijks inzetten om het bedrijf, de organisatie groter te maken? Ik zie het voordeel niet. Integendeel: ik zie veel mensen afhaken omdat deze toekomstvisie er niet is, of niet gedeeld wordt.

Geloven in jezelf: een beetje verlicht egoïsme kan geen kwaad

Een tweede essentiële bestanddeel is: geloven in jezelf, zo zeggen de auteurs.  Ook hier kan ik mij in vinden: hoe willen we immers iets realiseren als we geen zelfvertrouwen hebben? Met een positief zelfbeeld ontwikkelen we een positieve inwendige kracht om de grootste obstakels te overwinnen. En zelfvertrouwen leidt tot actie, dat merk je vooral na een positieve ervaring. Je kent het wel, dat gevoel als het je gelukt is om die ene partituur van Chopin te spelen, rits in 1 keertje en dan zit de drive er in … Je blijft oefenen en zet in op het tempo, de kleuren, het verhaal dat je zelf wil brengen. Dagelijks zit je achter de piano en je speelt tot het helemaal goed zit. Die boost, die innerlijke fierheid: daar gaat het hier over. Als ik dat zo beschrijf, dan voel ik die kracht bijna fysiek. En juist om dit gevoel te kunnen ervaren, hebben we nood aan “verlicht egoïsme”, aan een beetje tijd voor onszelf. Weet dat niemand jou die tijd cadeau zal geven: je zal die tijd moeten voorzien in je agenda! Als werkende mama van 2 zonen, ervaar ik dat dagelijks, maar ook bij mijn vriendinnen, collega’s en klanten zie ik hetzelfde gebeuren. Ze geven en geven energie en dit ten koste van zichzelf, ze putten zichzelf uit. Ik wil iedereen die dit herkent oproepen om goed voor zichzelf te zorgen zodat ze uiteindelijk ook beter voor anderen kunnen zorgen.

 

Erkenning: meer dan een schouderklopje

Het derde essentiële bestanddeel is erkenning.  Wie wordt er niet vrolijk van een  schouderklopje? Maar een mens heeft meer nodig dan een schouderklopje om zijn motivatie op langere termijn te behouden. Er moet ook een duidelijk en logisch verband zijn tussen de inspanning die je levert en de beloning die je daarvoor krijgt. Ik zie het hier soms de mist in gaan. Mensen moeten zich eerst maar ’s bewijzen. Er wordt van hen gevraagd om inspanningen te leveren zonder enige blijk van erkenning die de aanvankelijke motivatie verstevigt en bestendigt. Op die manier is een inspanning of leerproces naar mijn mening uitgesloten. Dat vreet energie, en op een bepaald moment is de batterij leeg. Terwijl erkenning, mensen begeleiden, een veel hogere ROI oplevert: mensen die zich erkend voelen, zijn gemotiveerder en efficiënter.